Social sales gaat over jezelf positioneren als expert, veel content verspreiden. Mijn doel toen in 2018 als ondernemer begon, was om iedere maand een blog te schrijven. Dit is gelukt! Maar ik wil dit doel voor 2019 voor mezelf opschroeven naar iedere week. Op deze manier ga ik weer uit mijn comfort zone en practice ik wat ik preach.

Als je meer klanten naar je toe wilt trekken zal je jezelf moeten positioneren als expert. Omdat ik hier voor mezelf helemaal niet op gefocust was, stond dit op een laag pitje. Maar dit gaat in 2019 veranderen!

Maar hoe schrijf je snel een goed artikel? Want ik wil niet een hele dag investeren in een blog artikel. Heb ook nog heel veel andere zaken waaraan ik wil werken. Dus ik ben op onderzoek gegaan naar hoe ik dit slim kan aanpakken.

Je kan natuurlijk een ghostwriter in huren. Maar het voordeel als je het zelf schrijft is dat je altijd weer nieuwe zaken leert omdat je voor je artikel altijd wel wat research moet doen. En als je zelf dingen opzoekt, komt het ook in je systeem waar je tijdens je werk ook weer je voordeel mee kan doen.

En het is natuurlijk met alles in het leven, hoe vaker je het doet, hoe beter het je afgaat. Dus nu voelt het nog als een een gevecht maar dit zal zeker over 4 maanden een stuk soepeler gaan.

En de voordelen van veel content maken zijn enorm:

  • SEO; meer bezoekers op je website
  • Leadgeneratie; als je meer zichtbaar bent, trek je ook meer klanten aan
  • Social Sales; positioneren als expert

Brainstorm over goede onderwerpen

Als je gaat zitten omdat jij nu blog tijd in je agenda hebt geblokt zou je niet jezelf moeten afvragen waarover je een blog gaat schrijven. Dit is niet echt efficiënt omgaan met je tijd. De tip is dat je kan kiezen uit een hele lijst met onderwerpen. Deze hele lijst met onderwerpen maak je tijdens een maandelijkse brainstorm van 30 minuten. Zorg dat deze lijst steeds weer heel lang is, ongeacht hoe vaak jij wilt gaan publiceren. Benut de volle 30 minuten want de beste ideeën komen altijd aan het einde van een brainstorm. En als je eenmaal in de goede flow zit, gaat het heel eenvoudig. Een handige tool is de blog ideas generator van Hubspot.

Een andere slimme manier om onderwerpen te bedenken voor een blogbericht is spieken bij Infographics. Zoek daarvoor in Google Afbeeldingen op jouw onderwerp + infographic.

Schrijf artikelen die iets over je eigen ervaring vertellen. Iets waar je zelf tegenaan loopt, zoals ik nu doe. Of problemen die je vaak tegenkomt bij je klanten. Hier kan je zeker anderen mee helpen.

Wat ook kan helpen voor je begint aan je brainstorm, even de website van je concurrent checken. Je kan je voordeel hiermee pakken door een veel beter artikel over hetzelfde onderwerp te schrijven.

Als je vooraf een hele lijst hebt gemaakt, scheelt dit weer 15 minuten kostbare tijd die je iedere keer weer hebt, voordat je begint met schrijven van een blog.

Begin met de structuur

Door met een duidelijke structuur te werken, scheelt je dit veel tijd tijdens het schrijven. Bedenk een goede titel, en dan de tussenkoppen. Dit geeft je al een idee waar je naar toe wilt en je hoeft het dan alleen nog maar in te kleuren.

Als de tussenkoppen bekend zijn, dan zet je in korte  steekwoorden eronder neer wat je hier wilt vertellen. Als SEO (gevonden worden door Google) ook een belangrijke reden voor je is om meer te gaan bloggen zorg ervoor dat je bericht bestaat uit meer dan 2000 woorden. Deze langere berichten zullen eerder en hoger door Google worden geranked.

Als je acht subkoppen hebt bedacht, dan weet je dat elke de tekst eronder ongeveer uit 250 woorden moet bestaan om aan 2000 worden te komen.

Hier zie je wat ik bedoel met de structuur maken

Concept titel

Tussenkop 1

–  steekwoord

–  steekwoord

–  steekwoord

Tussenkop 2

–  steekwoord

–  steekwoord

–  steekwoord

Dit is een zeer effectieve manier om inhoud van hoge kwaliteit te schrijven. Het zal voorkomen dat jezelf herhaalt en de post vult met nutteloze informatie.
Het gebruik van een overzicht helpt niet alleen om sneller te schrijven, maar ook om betere kwaliteit en langere blog berichten te produceren, wat uitstekend zal zijn voor SEO-doeleinden.

Schrijf het in een keer

Multi tasken tijdens het schrijven van een blog werkt natuurlijk niet. Dit zorgt voor vertraging. Je moet je volledig concentreren en focussen. Niet laten afleiden door pop up berichten van email of van socia media, telefoon op stil of kletsende collega’s. Geen pauze nemen maar in een stuk door werken. Een blog schrijven zou maximaal 3 uur moeten kosten als je je volledig focust. En als je vaker gaat schrijven zal dit steeds sneller gaan. Het is wel belangrijk dat je weet wanneer jij in de schrijfmodus bent, want de juiste schrijf mindset is cruciaal.

Als je niet kan concentreren als je begonnen bent met je blog. Stop en ga er een andere keer (ander tijdstip werkt misschien beter) verder. Als je het niet in een keer schrijft, ga je zeker veel tijd verliezen omdat je er steeds weer “in” moet komen.

Voer relevant onderzoek uit

Het toevoegen van statistieken en relevante gegevens aan de post zal de kwaliteit drastisch verbeteren. Het geeft de lezer het bewijs dat je weet waar je het over hebt.

Bovendien is het citeren en linken naar andere goede websites geweldig voor SEO-doeleinden.

Dit vraagt natuurlijk een beetje extra werk, maar Google is hier natuurlijk een super handig hulpmiddel bij.  Het is ook veel makkelijker om een blog te schrijven als je informatie hebt om naar te verwijzen.

Wanneer je een bron hebt dat je helpt om je punt te maken, wordt je tekst overtuigender en je vindt vanzelf de woorden om dit te beschrijven.

Controleer je werk

Je hebt geen editor nodig om je berichten te laten controleren. Dit kan je zelf doen. De meeste bloggers gebruiken helemaal geen editors maar doen dit allemaal zelf. Maar toch ben ik groot voorstander van het 4-ogen principe. Zelf lees je misschien over iets heen, omdat je een beetje blind bent geworden. Deel daarom je bericht je met een collega of een vriend die kijkt of hij het snapt, leesbaar is en gekke zinnen ziet.

Een andere tip is om het een dag weg te leggen en er de volgende dag nog even met een fris hoofd naar te kijken. Dan ben je er even helemaal uit geweest en dan lees je het nog een keer goed door. Lees het wel hardop voor jezelf. Dit is de beste manier om fouten te ontdekken voordat je je inhoud publiceert. Als je het zelf een dag later opnieuw lees zal dit niet langer dan 10 minuten kosten.

Conclusie

Het kost je dus niet een hele dag als je een blogpost gaat schrijven. Als je dit maar efficient aanpakt, en dit zal niet ten koste gaan van de kwaliteit van de inhoud.
Zorg voor een lange lijst met mogelijke onderwerpen waaruit je kan kiezen, zodat je geen tijd verspilt als je klaar bent om te gaan schrijven.
Begin met de structuur zodat je daarna alleen nog maar hoeft in te kleuren. Schrijf het blog met 100% focus en in één keer.
Voeg onderzoek, statistieken en afbeeldingen toe aan het bericht. Dit verbetert de kwaliteit en leesbaarheid.

Ik geloof wel dat ik met deze tips sneller en makkelijker goede berichten ga schrijven. En oefening baart kunst.

Hoeveel berichten wil jij dit jaar publiceren?

Hoe schrijf je snel een blogpost?
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *