Ik heb al eerder een blog geschreven over de buyers persona’s. Hoe ziet je ideale klant eruit. Maar dit is zo belangrijk, en ik merk dat veel van mijn klanten hier geen duidelijk beeld bij hebben. Daarom wil ik er nu specifieker op in gaan. Want hoe kan je goede content creëren voor je product of dienst als je niet precies weet wat je ideale klant zoekt? Hoe kan je de juiste snaar raken als je onvoldoende kennis hebt wat zijn frustraties en angsten zijn.

Want als jij je ideale klant kent, dan kan je ook de perfecte content maken die echt raakt. En dit kan alleen als jij alles weet van je ideale klant.

Maak van je ideale klant 1 persoon

Omschrijf je ideale klant als een persoon. Deze persoon vind je echt heel leuk, hiermee wil je je tijd doorbrengen en hier werk je graag mee samen. Het lijkt misschien een beetje eng om al je marketing op 1 persoon te richten. Maar het voordeel hiervan is dat je heel gericht kan werken. Deze focus betaalt zich op de lange termijn terug dus wees vooral niet bang om je op 1 persoon te richten. Hiermee trek je heel veel mensen aan die allemaal lijken op die ene persoon die je helemaal hebt beschreven.

Als je niet exact weet wie die ene persoon is:

1: dan is je boodschap niet helder;

2: dan is je boodschap niet sterk

3: en ben je niet relevant

Als je iedereen wilt aantrekken, dan trek je uiteindelijk niemand aan.

Dagelijks komt zoveel boodschappen op ons af. En als je te algemeen blijft, dan ben je saai en niet relevant en zal niemand aandacht aan je besteden. Als je gefocust bent dan zul je wel de klanten aantrekken.

Maar hoe leer je nu je ideale klant kennen?

Heel simpel: trek de schoenen aan van je ideale klant. Op die manier kom je erachter wat ze leuk vinden, wat belangrijk voor hen is en leer je de angsten kent. Je komt er achter waar ze ‘s nachts van wakker liggen. Kortom je moet ze echt begrijpen.

De content die je dan gaat creëren is een oplossing voor hun behoeften. En ze zullen van je kopen, omdat jij ze gaat helpen om de gewenste resultaten te behalen.

Maak contact met je ideale klant en luister naar hen.

Ik heb een vragenlijst gemaakt zodat jij je ideale klant echt gaat begrijpen. Die kan je hier downloaden. Dit helpt je om een gedetailleerde omschrijving te maken van je ideale klant.

Maar misschien heb je al een klant die voor jou de ideale klant is. Indien dit het geval is beschrijf deze dan zo gedetailleerd mogelijk.

Fase 1: Interview je ideale klant

De volgende stap is dat je in gesprek gaat met je ideale klant. Niet telefonisch, maar drink samen een kop koffie zodat je hem/haar echt in de ogen kan aankijken. Tijdens dit gesprek stel je directe vragen om je ideale klant echt te  begrijpen. Wat hebben ze nodig, wat hebben ze in het verleden geprobeerd, wat hopen ze te krijgen in de toekomst en de pijn die ze hebben ga je ook voelen. Al deze informatie is goud voor alle content die je in de toekomst gaat maken.

Tijdens dit gesprek kom je er misschien achter dat dit niet je ideale klant is maar tijdens dit gesprek kom je er wel achter wie dat dan wel is.

Fase 2: toets je product

De volgende fase is dat je het product of dienst dat je ontwikkeld hebt, toetst bij je ideale klant. Op die manier kom je erachter of je ze echt begrepen hebt, en krijg je direct feedback terug. Dat is echt heel cool.

In de vragenlijst geef ik inspiratie voor vragen die je kan stellen in de eerste fase zodat je ze echt begrijpt. In de 2e fase toets je je idee bij je ideale klant. Eigenlijk heel simpel maar dit wordt helaas door heel veel ondernemers overgeslagen.

Heel veel succes!

Hoe identificeer je de ideale klant
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *