Als je besluit de beste klanten naar de beste resultaten te brengen, gaat je bedrijf moeiteloos het hoogste rendement halen.


Minimaal 25% groei met nieuwe klanten

Gegarandeerde groei transformatie

Het gaat goed met je bedrijf en eigenlijk mag je niet klagen. Je hebt een goede reputatie en wordt als expert gezien binnen je segment. Toch worstelen veel bedrijven met hun positie in de markt. Concurrenten innoveren continu met slimme innovaties, betere businessmodellen en ze dreigen hun beste klanten te verliezen.

Ook blijft het lastig om nieuwe klanten aan te trekken. Hun verkoopacties kosten veel tijd en energie en leveren vaak weinig op. Met als resultaat minder omzet dan begroot en hoge kosten.

Geen effectieve acquisitie

Maar dat is niet het enige, in principe kunnen alle klanten die zich op een of andere manier aanmelden bij je terecht. Dat betekent dat één A klant heel veel kan opleveren, terwijl andere B, C of zelfs D klanten juist weinig opleveren. Er kan heel veel werk, uren en energie zitten in het werk voor deze B, C of D klanten, terwijl de omzet en marge minimaal zijn.

Het gevolg van deze positionering kan ook zijn dat niet-effectieve acquisitie en niet-rendabele klanten, veel tijd kosten terwijl de opbrengsten laag zijn en eigenlijk helemaal niet passen bij je dienstverlening. En dat je te weinig tijd hebt om je te richten op je A klanten.

De customer journey in jouw bedrijf

Wordt de customer journey van je bedrijf eigenlijk wel ten volle benut? Weten je klanten wat voor producten en diensten je nog meer verkoopt die ze ook kunnen helpen? Hoeveel ‘eenmalige’ klanten heb je?

Heb je zo’n goed dienst dat je klanten je na die ene keer niet meer nodig hebben?

Kort gezegd, er valt na de eerste levering van je bedrijf weinig meer te verdienen. Dit betekent dat je steeds weer nieuwe klanten moet vinden, wat een grote druk op je verkoop-, marketingteam en organisatie legt.

Dit probleem is op een aantal manieren op te lossen:

  • Je spreekt met je verkopers af dat ze minimaal 2 afspraken per dag in hun agenda plannen. Hun agenda’s zitten al snel overvol, maar eigenlijk levert dit beperkt méér omzet op. Dit zijn vooral koffie drink afspraak bij bekenden die nu geen behoeften hebben of kleine vervolgopdrachten bij bestaande klanten. En dat waren nou net die klanten waardoor extra druk op productie ontstond, tegen een beperkte omzetstijging…
  • Veel bedrijven in je netwerk roepen veel resultaat uit Facebook te halen. Dus neem je hier iemand voor aan. Deze nieuwe medewerker gaat helemaal los op Facebook en je krijgt veel leuke reacties vanuit je omgeving. Het heeft je echter tot nu toe nog weinig extra klanten opgeleverd….
  • Je schakelt een telemarketing bureau in voor het regelen van afspraken voor je verkopers. Maar je krijgt als terugkoppeling dat de kwaliteit erg laag is. Het leidt wel tot heel veel afspraken maar helaas niet in veel nieuwe klanten…
  • Je gaat je website nog beter optimaliseren zodat deze beter door Google wordt gevonden. Hiervoor heb je echter een lange adem nodig. Dus zet je ook Google Adwords in om dit proces te versnellen. Maar trek je  dan wel de juiste A klanten aan die wel voor een interessante omzet en hoge marge zorgen?

Dus je loopt tegen de volgende punten aan:

  • Eigenlijk kan jij je onvoldoende onderscheiden vergeleken met de prijsvechters in je markt
  • Je hebt veelal te lage marge op verkochte producten
  • Je werkt met een businessmodel dat onvoldoende oplevert
  • Je verkoopteam genereert onvoldoende leads van goede kwaliteit
  • Er is veel stress en frustratie bij medewerkers, want targets worden niet gehaald, hoewel iedereen bomvol zit

Dit kan ook anders

Daarvoor is het nodig dat je je gaat richten op de beste klanten in de markt, dat je je verdienmogelijkheden optimaliseert en veel effectiever wordt in je marketing.

Plan een afspraak

De beste klanten

Welke klanten je allerbeste klanten zijn, varieert per bedrijf. Het kunnen de grootste bedrijven in je branche zijn. Het kunnen ook bedrijven zijn die helpen referenties op te bouwen in een nieuwe branche. Het gaat erom dat je de beste potentiële klanten in de markt naar je toetrekt. Die klanten die je toegevoegde waarde méér waarderen en hier echt mee geholpen worden.

Bespaar veel acquisitie tijd en kosten

Door je klanten, hun problemen en wensen goed te analyseren, kun je beter en duidelijker bij je gewenste klant onder de aandacht komen.

Je weet precies welke boodschap je moet vertellen. Je weet immers exact wat je aan wie wilt vertellen. Hierdoor kun je veel tijd en kosten op je klantenwerving besparen.

Dat is niet moeilijk en kost je niet veel tijd. Het gaat er vooral om dat je de juiste focus hebt en de juiste data gebruikt.

Op deze manier vind je ook heel snel je onverslaanbare aanpak.

Maar hoe vind je die? Je hebt kennis van buitenaf nodig, een frisse wind, en veel ervaring, om in korte tijd enorme verbeteringen te bereiken. Het kost wel de nodige investering, maar verdiend zichzelf gegarandeerd terug.

Ben je benieuwd hoe ik je hierbij kan helpen?

Vraag dan nu een gesprek aan. Tijdens het gesprek bekijken we samen welke aanpak het beste past bij je bedrijf.