Een nieuw jaar! Wat fijn en misschien heb jij wel goede voornemens en fantastische doelstellingen die je dit jaar wilt bereiken.

Maar hoe zorg je ervoor dat je focus blijft en dat je over 2 weken geen last heb van die beruchte “blue monday”?

Het maken van jaardoelen werkt en heeft nooit voor iemand niet gewerkt. De enige redenen waarom doelen niet gehaald worden, is omdat er geen volledige focus is en de doelen na een tijdje wegzakken.

Afgelopen jaar heb ik onophoudelijk aan mijn doelen gewerkt – zelfontwikkeling, mijn nieuwe bedrijf opzetten, meer sporten, meer energie, gelijkgestemde vrienden maken, goede werk/ privé balans, enzovoort.

En ik heb aanzienlijk vooruitgang geboekt met betrekking tot mijn doelen.

Ik lees iedere week een managementboek, ik ga minimaal 3x per week sporten in de sportschool en ben veel minder suiker gaan eten waardoor ik meer energie heb.

Voorheen ging ik zelf nooit naar congressen om mezelf te ontwikkelen, alleen maar naar congressen die vakinhoudelijk waren. Dit jaar heb ik 6 dagen geïnvesteerd in mezelf. Een enorm cadeau, ver uit mijn comfortzone waar ik nog iedere dag dankbaar voor ben. Dit heeft me zoveel gebracht, oa de angst loslaten om voor mezelf te beginnen. Met mijn bedrijf heb ik nog niet de werk/prive balans waar ik zo naar op zoek ben, maar hij is wel verbeterd en hier ga ik in 2019 verder in investeren door ander soort opdrachten aan te nemen.

Ik deel dit niet om mezelf enorm veel schouderklopjes te geven maar deel dit om te laten zien als ik zelfs mijn doelen kan halen jij dit zeker ook kan! Als er maar focus is.

Hier 9 tips om deze focus te behouden.

Concentreer je op maximaal 3 doelen

Als jij continu moeite hebt om je doelstellingen te halen, komt dit misschien omdat je er met te veel bezig bent. Kies 1 tot 3 doelen die het belangrijkste voor je zijn, en blijf bij deze. Val je zelf niet lastig met andere doelstellingen totdat deze doelen zijn gehaald of als je prioriteiten verschuiven.

Door deze focus boek je veel meer vooruitgang. Dit is een betere strategie dan veel ballen in de lucht houden, waardoor je minder vooruitgang boekt.

Maak een visionboard

Een visionboard is een collage met een visuele weergave van al jouw persoonlijke dromen en verlangens, ambities en doelen. Dit helpt je doelstellingen visueel te maken en inspireert je om structureel actie te nemen. Het zorgt er ook voor dat jij iedere dag bewust bent van je doelen zodra jij je visionboard ziet. Hang deze dus op een plaats waar je he iedere dag bewust ziet. Bij mij hangt hij in mijn slaapkamer, en is een van de eerste dingen die ik zie als ik opsta. Op pinterest staan voldoende voorbeelden van visionboarden als je inspiratie zoekt.

Hak een groot doel klein

Als je één enorm doel stelt, kan dit ontmoedigend werken. Vooral als je het niet snel bereikt. Het kan ook werken als een enorme berg waaraan je niet durft te beginnen omdat je alleen maar obstakels ziet. En dan begint het beruchte uitstel gedrag. Hiervan word je helemaal niet gelukkig. Ik knip een groot doel op in kleinere doel. Hierdoor is het makkelijker om te beginnen en kan ik na elk klein doel even ontspannen zodat ik weer positief en vol vertrouwen verder ga. Als ik het grote doel, klein maak dan begin ik wel met het einde. En redeneer is stapsgewijs terug wat er nodig is om het doel te bereiken.  

Maak een plan

Als je een plan hebt uitgewerkt voor je doel, wordt het veel gemakkelijker om je eraan vast te houden. Het enige dat je dan nog maar hoeft te doen, is de acties opvolgen die je hebt gepland. Als je je doel hebt bepaald, begin dan direct met het actieplan, want dan is je motivatie het hoogst. Begin direct, om momentum te creëren voor jezelf.

Volg je resultaten

Volg continu je resultaten, anders kan het soms voelen dat je acties geen verschil maken. Als ik in een bepaalde week aan een doel werk, bepaal ik op zondagavond welk resultaat ik wil bereiken en hoe ik dit kan meten. De zondag erna (mijn avond om terug te kijken en het plan voor de aankomende week te maken) check ik de statistieken. Zo ben ik continu bezig met mijn einddoel en weet ik of ik op de goede weg ben. Op die manier kan ik ook aanpassingen maken en eventueel bijsturen.

Verzamel een mastermind groep om je heen

In je mastermind groep verzamel je mensen met vergelijkbare doelen. Ze zorgen dat je gefocust blijft, motiveren je indien nodig en inspireren je met nieuwe ideeën. Ik zelf heb mijn mastermind groep gecreëerd door mensen hiervoor uit te nodigen die bij mijn in de regio wonen en een Facebook interesse groep met mij deelden.

Start journaling

Start een dagboek waarin de focus ligt op het behalen van je doelen. Ik ben zelf aan de slag gaan met journaling. Dit zorgt ervoor dat ik iedere dag heel gestructureerd bezig ben mijn doelen.

Ik schrijf mijn gedachten en ideeën hierin op, maar heb ook een dagelijkse action tracker. Hierin staan zaken zoals voldoende bewegen, mediteren en zelfontwikkeling die allemaal weer gekoppeld zijn aan mijn grote jaardoel. Het lijkt allemaal heel erg ingewikkeld of omslachtig maar werkt super krachtig. Bekijk anders dit duidelijke instructie filmpje van Ellen Ros de Lange en probeer het een maand.

Zorg voor een duidelijke waarom

Als je steeds halverwege je doelen opgeeft, was je misschien in het begin nooit serieus. Als ik echt een doel serieus neem, en duidelijk weet waarom, dan geef ik niet op. Dan jaag ik alle beren en excuses van de weg en zoek ik steeds naar nieuwe wegen totdat ik mijn doel gehaald hebt.

Nee zeggen

Gooi jij vaak je actielijst voor de dag opzij om anderen te helpen. Het is prima als je dit een enkele keer doet maar als je dit structureel blijft doen dan gaat er echt iets mis. Je kan niet voor altijd je doel op pauze zetten voor anderen. Kies voor jezelf en jouw dromen!

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. Heel veel succes en behoud je focus!

9 tips om gefocust aan je doel te blijven werken
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *