Ik hoor het je gewoon denken. Wat moet ik met een mailinglijst? Is dat niet spammerig? En wie leest dit dan? Ik kijk er zelf nooit naar? En is emailmarketing niet op zijn retour?

Als je het goed aanpakt is emailmarketing alles behalve spam. Er zit misschien een rare nasmaak aan het hele ‘nieuwsbrief’ idee, maar er zijn honderen ondernemers die succesvol gebruik maken van emailmarketing en hier duizenden euros mee verdienen. Emailmarketing dood? Ik vind van niet. Als je het maar slim aanpakt.

Maar hoe kom je aan e-mail adressen?

Een van de populairste manieren om je e-maillijst op te bouwen is door het aanbieden van een freebie. Een freebie is een gratis weggever dat veel waarde geeft voor je potentiele klant. Het moet zo onweerstaanbaar zijn, dat mensen die heel graag willen hebben. Je potentiele klant laat hun e-mail adres achter in ruil voor de waardevolle informatie die jij aanbiedt.

Hieronder geef ik 40 tips voor het maken van een waardevolle freebie.

Waarom heb je een freebie nodig?

Als je op je website een Call to Action hebt staan met ‘meld je aan voor mijn nieuwsbrief’ dan trekt dat niet veel mensen aan, en dus ook niet jouw potentiële klant. Daarom heb je een freebie nodig om adressen voor je mailinglijst te verzamelen.

Zo’n freebie is een onweerstaanbaar “lokaas” om het juiste publiek binnen te hengelen voor op je mailinglijst.

Wat is het voordeel van een mailinglijst?

Jij kunt met je ideale klanten in contact blijven als je hun e-mailadres hebt. Doordat je ze regelmatig een berichtje kunt sturen, blijf je onder de aandacht en denken ze aan jou als ze nodig hebben wat jij aanbiedt. Ze hebben misschien wel 10 contactmomenten nodig voordat ze overgaan op de aankoop, en met kwalitatieve goede e-mail lukt dit. Het belangrijkste doel van al je online marketingactiviteiten is eigenlijk het opbouwen van je mailinglijst.

Wat kun je maken? Onthoud dat je belangrijkste doel van je mailinglijst is om relaties op te bouwen met jouw potentiële klant. Wat verkoop je? Wie zijn jouw ideale klanten? Hoe kun je hen een voorproefje geven van jouw werk voordat ze klant bij je worden? Houd daar rekening mee als je jouw freebie maakt.

40 tips voor een freebie

Hieronder volgen 40 tips voor een freebie.

  1. Checklist
  2. Toolkit (welke tools gebruik jij voor je video’s of Tips (7 fouten die je moet voorkomen als je wil afvallen).
  3. Guide (hoe begin ik met Instagram adverteren).
  4. Aanvullende tips (je kunt 7 tips delen en de laatste 3 tips achter een opt-in plaatsen).
  5. Whitepaper
  6. Cheatsheet of roadmap (waarmee ze zelf aan de slag kunnen gaan ter inspiratie)
  7. Infographic (met alle gegevens uit het onderzoek)
  8. Een exclusief interview (die staat dus niet op YouTube maar is alleen toegankelijk voor diegenen die deze aanvragen).
  9. Video van jezelf waarin je nog extra tips en details geeft.
  10. Audio download van je blog (sommige mensen luisteren liever).
  11. Video download van je blog.
  12. Kalender (zoals een content kalender).
  13. Online game (waarvoor ze ook weer anderen kunnen uitnodigen)
  14. Excel spreadsheet (die je gemaakt hebt om berekeningen te maken en die anderen zelf in kunnen vullen).
  15. Photoshop bestand (die mensen zelf kunnen aanpassen)
  16. Swipe file of script (voorbeeld mailtjes of introductie van je live video die jij gebruikt).
  17. E-book (bundel 10 blogs in een E-book).
  18. Gratis hoofdstuk van je boek.
  19. Gratis een les van je online training.
  20. Waardebon of korting bon.
  21. Web applicatie (zodat mensen je product kunnen uitproberen).
  22. Printbare werkbladen.
  23. Demoaccount
  24. Korte handleiding (hoe maak je een poll op Instagram of maak je Facebook omslagfoto).
  25. Een recept (hoe maak je een gezonde smoothie).
  26. Voorbeelden (10 voorbeelden van een goede Facebook advertentie of jouw meest succesvolle Instagram posts).
  27. Casestudy of praktijkvoorbeeld hoe jij iets succesvol aangepakt hebt.
  28. Een webinar.
  29. Een opname van webinar.
  30. Gratis live training.
  31. Online training (3 korte video’s of een e-mailtraining).
  32. Template die mensen kunnen gebruiken.
  33. Aankoopgids (waar moet je opletten bij de aankoop van een mobiele telefoon of keuze van mailinglijst provider).
  34. 1-op-1 strategie sessie (gratis sessie van 10-15 minuten).
  35. Gratis audit (doe een website check of SEO check).
  36. Rapport of onderzoek (onderzoek je lijst en deel de uitkomsten).
  37. Exclusieve groep (invite only Facebook groep).
  38. Wachtlijst (vooraankondiging van een training of boek die nog niet klaar is).
  39. Challenge (organiseer een 5 daagse challenge over je onderwerp).
  40. Online assessment (5 korte vragen, benchmark met de rest).

Hopelijk heb ik je kunnen inspireren. Ik ben benieuwd welke jij gaat maken.

40 tips voor een freebie om je email lijst te laten groeien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *