Gisteren heb ik mijn eerste webinar gehouden. En dit heeft me zoveel opgeleverd, naast het uit mijn comfortzone te stappen. Een webinar heeft zoveel voordelen, en daarom heb ik besloten om dit vaker in te zetten. Hieronder deel ik de 10 grootste voordelen van een webinar en waarom ze voor elk bedrijf waardevol zijn. Misschien zijn ze niet allemaal voor jou van toepassing maar er zijn heel veel vormen waarin je een webinar kan doen. Dit artikel gaat over webinars voor sales en marketing doeleinde omdat dit mijn expertise is.

Reden 1: leveren toegevoegde waarde

Dit is een van de belangrijkste redenen voor bedrijven om webinars te geven. Een webinar is een hele andere vorm van marketing dan bijvoorbeeld video’s. Als jij een goed webinar geeft, dan kan jij je publiek urenlang geboeid laten luisteren. Dit lukt niet met een video, die mogen vooral niet te lang duren. Tijdens het webinar kan jouw publiek ook nog realtime vragen stellen of feedback geven. Sterker nog, door vragen te stellen kan jij je inhoud realtime afstemmen om je publiek nog beter van dienst te zijn. Je kan ervoor zorgen dat je publiek actie onderneemt doordat jij ze inspireert met goede verhalen. Dit verklaart waarom webinars de hoogst converterende vorm van marketing zijn.

Reden 2: expertise claimen

Het is een gratis webinar … Who cares? Wel, je publiek doet dat. En alleen omdat het ‘gratis’ is, betekent nog niet dat ze niets investeren. Om een ​​webinar bij te wonen, moet je prospect zich registreren, de datum in de agenda zetten, tijd reserveren voor het evenement, op het juiste moment aanwezig zijn en je dan 1-3 uur tijd geven. Ze doen dit alleen maar om naar je te luisteren als je over een bepaald onderwerp praat waarin ze geïnteresseerd zijn; dit positioneert je al als een expert voordat je begint met de inhoud van je webinar.

Reden 3: verkopen zonder hard te verkopen

Met de juiste inhoud kan jij tijdens je webinar “zacht” gaan verkopen aan je potentiële klanten. Veel bedrijven maken de fout om een doelgroep iets te leren en aanvullend een product of dienst te verkopen. Terwijl de beste webinars dit tegelijkertijd doen.

Je story binnen het webinar moet de problemen van je potentiele klant onder de aandacht brengen, bezwaren wegnemen en waarde toevoegen zonder te veel te leren. Je moet vooral inspireren! De inhoud van je webinar moet gaan over het resultaat dat jij kan bereiken en tegen de tijd dat jij het aanbod doet, heeft iedereen hier al een tijdje op zitten wachten. Ze willen het graag hebben. Dit maakt verkopen veel natuurlijker en er is geen harde verkoop vereist.

Reden 4: bereik veel mensen

Dit is een van de grootste redenen waarom webinars zo krachtig zijn. Je kan een gesprek voeren met honderder mensen in een keer … vrijwel direct via internet (je hebt ook nog de replay). En jij kan dit webinar ook overal geven.

Natuurlijk is de meest effectieve manier van verkopen een 1-op-1 gesprek met een prospect. Maar is reizen door heel Nederland om 1-op-1 prospect-meetings echt nodig? Misschien wel… als je 6, 7 en 8-cijferige deals doet. Voor elk ander bedrijf kan dit veel efficiënter. Maar doe je een remote webinar waarmee je over een periode van 2 uur contact legt met honderden mensen door  heel Nederland? Dan is dit een geweldige opwarmer. Misschien kopen ze nog niet direct van je, maar de follow up is nu eenvoudig.

Reden 5: verhogen betrokkenheid

Webinars zijn speciaal om twee belangrijke redenen. Ten eerste zijn het eenmalige gebeurtenissen die LIVE plaatsvinden. Als je publiek te laat komt, missen ze een deel ervan. Als ze helemaal niet komen, missen ze alles. Dit is de kracht van schaarste en het is het fundament van elke webinar campagne. Met een video weet de kijker dat ze het kan pauzeren en op elk moment terug kan komen … dat is niet het geval bij webinars. Als uw prospect het webinar verlaat of mist, voelen ze de pijn van het missen.

De tweede reden is betrokkenheid. Met webinars krijgt je publiek een stem. Ze kunnen chatten, meningen uitspreken, vragen stellen, vragen beantwoorden en meer. Wanneer iemand vragen stelt en praat over wat hem wordt geleerd, is hij standaard meer gefocust en betrokken.

Reden 6: leadgeneratie

Bijna elk bedrijf wordt gedreven door leads. Een bedrijf met meer dan voldoende leads zal het nooit moeilijk vinden om te groeien. Helaas missen de meeste bedrijven hoogwaardige leadgeneratie. Webinars zijn een geweldige manier om nieuwe ogen te trekken, nieuwe leads te genereren en uiteindelijk nieuwe klanten te converteren.

Er zijn veel manieren om een ​​webinar te promoten en registraties te stimuleren, maar daar ga ik nu niet te diep op in maar ik wil er een paar noemen. Je kan betaalde advertenties op LinkedIn of Facebook gebruiken. Een andere manier is het webinar prominent op je website weer te geven of door de inzet van je affiliates. Je kan natuurlijk je webinar ook promoten bij je bestaande klanten en prospect maar in dit artikel wil ik het vooral hebben over het genereren van nieuwe leads.

Reden 7: kwalificeren nieuwe leads en relaties opbouwen

Er is geen betere manier om een ​​relatie op te bouwen dan door eerst waarde te geven. Webinars bieden de mogelijkheid om leads te leren kennen en begrijpen waarom je product zo waardevol voor ze is. Met webinars kan jouw publiek een naam plaatsen met daarbij een gezicht, een stem en een naam. Hiermee kan je persoonlijke relaties opbouwen en realtime gesprekken voeren. Niet moeilijk om daarna persoonlijk contact te maken via een afspraak of een telefonisch opvolging. Webinars zijn super effectief om persoonlijke relaties met uw leads op te bouwen. En dit werkt niet alleen voor nieuwe leads maar ook voor “oude” leads.

Reden 8: vergroot betrouwbaarheid door gasten

Wanneer je een branchegerichte of gespecialiseerde gast uitnodigt voor je webinar, trekt dit extra publiek aan. Deze gastsprekers willen je misschien ook wel helpen met promotie in hun eigen netwerk.  Dit is een geweldige manier om jezelf en je bedrijf aan een heel nieuw publiek bloot te stellen, nieuwe leads te genereren en een geweldige eerste indruk achter te laten.

Het inschakelen van een expert uit de branche zal jou ook verder positioneren als een expert. Want je gast wordt nu geassocieerd met jouw merk.

Reden 9: aantrekken meer affiliates

Ik zou een hele post (of misschien wel 10) over de affiliate wereld kunnen schrijven. Maar dat ga ik nu niet doen :). Maar om het kort te houden, affiliates willen iets dat A) goed zal omzetten en B) waarde aan hun klanten zal leveren. Als ze geen geld verdienen met het promoten van jou, zullen ze dit niet doen. Als een affiliate direct verkeer naar je website stuurt, dan zou de conversie vreselijk laag zijn. Maar als een affiliate het verkeer naar een webinar campagne stuurt die enorm waardevol is, genereren zij zelf ook veel commissie.

Het goede nieuws is dat wanneer jij voor het eerst een webinar hebt gegeven je cijfers hebt. Cijfers zoals inkomsten per geregistreerde, inkomsten per deelnemer en inkomsten per klik. Deze statistieken (samen met een herhaling van het webinar) helpen u influencers en industrie partners aan te trekken om uw webinar te promoten. Omdat ze de gemiddelde inkomsten per geregistreerde kennen, hebben ze een idee van hoeveel € ze kunnen genereren in commissies voordat ze de promotie zelfs maar starten.

Reden 10: versnellen verkoopproces met een hoge ROI

Als bedrijf zijn het de inkomsten die uw bedrijf helpen te groeien. Bedrijven leven en sterven door cashflow. Dus hoe sneller u een lead naar een klant kan converteren, des te succesvoller je zal zijn. Webinars kunnen dit proces echt helpen versnellen. Waarom? Simpelweg omdat ze in een keer alle nieuw leads boven in de trechter samenvoegen, je snel vertrouwen opbouwt, toegevoegde waarde levert en bezwaren wegneemt.

Webinars zijn krachtig, en er zijn zeker veel meer dan 10 redenen te bedenken om er mee van start te gaan. Hopelijk inspireert jou deze lijst om er mee aan de slag te gaan.

Want je kan met webinars veel meer dan alleen maar leads genereren en verkopen. Je kan het ook gebruiken voor bijvoorbeeld trainingen, demo’s, werkgeversprofilering, CEO chat en demonstraties. Kortom de mogelijkheden zijn onbeperkt, als je maar je creativiteit gebruikt.

Wil jij een keer brainstormen over webinars en hoe je dit praktisch kan inzetten, neem dan contact met mij op.

10 redenen waarom webinars geweldig zijn voor elk bedrijf
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *